Uddannelse

Helt grundlæggende, er det vigtigt at vi lokalt gør en aktiv indsats, dels for at sikre den enkelte borger uddannelse og dels for at få uddannelsespladser til området. Det sidste er især vigtigt, da vi både skal sikre at virksomhederne kan få kvalificeret arbejdskraft i lokalområdet, og samt sikre at unge kommer til kommunen og bliver. Selvom uddannelse ikke umiddelbart er en kommunal opgave, mener vi at det er naturligt at Holstebro Kommune udvikler en sammenhængende og målrettet politik i forhold til kommunens uddannelsessteder.

Ungdomsuddannelser.

Vi vil fastholde og om muligt udvide de nuværende uddannelsesmuligheder. Her ønsker vi at arbejde ud fra en dobbelt strategi. Dels skal kommunen være medskabende ift. rammerne for et tværfagligt studiemiljø i forbindelse med Handelsskolen, Teknisk Skole og Gymnasiet og dels skal der fokuseres på praktikpladser. Her vil vi arbejde for at kommunen i højere grad skal oprette de uddannelsespladser, der er nødvendige for at sikre den kommunale virksomhed veluddannede medarbejdere i fremtiden. Derudover skal kommunen, i samarbejde med de lokale arbejdsgivere og faglige organisationer, øge udbuddet af uddannelsespladser, og endeligt bør det være en naturlig del af fremtidens licitationsmateriale, at den enkelte virksomhed forpligter sig til en vis uddannelsesramme.

Videregående uddannelser.

Når Holstebro Kommune skal klare sig i konkurrencen på både lokalt og nationalt niveau, er de videregående uddannelser et område der behøver en ekstra indsats og opmærksomhed. Holstebro Kommune har i denne forbindelse et naturligt fyrtårn, i form af VIA University Collage Campus Holstebro, der med sine mange forskellige uddannelser, er et naturligt centrum for rammerne for et aktivt Studiemiljø, der er med til at gøre det attraktivt at studere i Holstebro. Derudover vil vi arbejde for at Holstebro i højere grad satser på at få tilført nye videregående uddannelser, det være sig nye universitetsretninger indenfor blandt andet fødevare og miljø og webbaserede fjernstudie miljøer.

Efteruddannelse.

Vi vil arbejde for at kommunen både sikrer efteruddannelse til egne medarbejdere, og gøre virksomhederne opmærksomme på de muligheder, der er på AMU, VUC og andre uddannelsessteder. Dette skal bruges aktivt i den kommunale beskæftigelsespolitik, således at den kommunale arbejdsmarkedsafdeling, som en naturlig del af sin kontakt med virksomhederne, stiller ekspertise og erfaring til rådighed.

Aktiv uddannelsesby.

Når Holstebro Kommune skal indgå i konkurrencen om de uddannelsessøgende, er der en lang række forhold, der spiller ind. Vi vil målrettet arbejde for at skabe et studiemiljø, der kan højne uddannelsernes kvalitative niveau og vi ønsker endvidere at sætte fokus på forenings- og fritidsliv, samt adgangen til bolig og transport. Samtidig er det vigtigt at kommunen, i samarbejde med lokale virksomheder, uddannelsessteder og andre relevante partnere i højere grad går aktivt ind og profilere kommunens kvaliteter som uddannelsesby hvor det er muligt samt være behjælpelig med løsninger på de forskelligartede problemer ift. bolig, oplysningssøgning osv., der opstår i forbindelse med at flyttet til kommunen som studerende.

26.8.18
Sommerstævne
Invitation til Sommerstævne 2018 i Socialdemokratiet Region...