Erhversudvikling og uddannelse

Erhvervsudvikling m.v.

Holstebro Kommune skal som regionalt center for handel, erhvervsvirksomheder og uddannelse bevares og udbygges primært i og omkring Ulfborg, Vinderup og Holstebro. Med udgangspunkt heri skal vi videreudvikle den position, vi er ved at skabe os på de industriområder, der er vort kendetegn i det samarbejde, som foregår via Landsdelscenter Midtvest og i samarbejder med andre kommuner hele den midtjyske region.. Vi vil sikre at der skabes en stærk politisk koordinering mellem lokale, regionale og nationale tiltag, så vi bliver hinandens forudsætninger – også i erhvervspolitikken
Vi ønsker ligeledes at skabe et brohoved for den udvikling, som kommer til at foregå, når fremtidige serviceerhverv og erhvervsmiljøer bliver videns- og forskningsbaserede, med stor grad af IT-udnyttelse.
Socialdemokraterne vil derfor arbejde for at understøtte videnstunge og forskningsbaserede iværksættermiljøer bl.a. i NUPARK(Nordvestjysk Udviklingspark )   VIA University College Campus Holstebro med henblik på at skabe de bedste muligheder for etablering af videns- og forskningsbaserede virksomheder og uddannelsesmiljøer.

Uddannelse

Den videns- og forskningsmæssige erhvervsudvikling og offentlig servicevirksomhed skal også her være fundamentet.
Vi vil arbejde for at udbygge uddannelsestilbuddene på et højere niveau end vi kender i dag, og gerne kombineret tværfagligt som overbygning til de gode uddannelser, som vi allerede i dag kan tilbyde. Vi vil som Socialdemokrater arbejde aktivt for at understøtte tiltrækningen af yderligere KVU-uddannelser (Korte Videregående Uddannelser) samt Ungdomsuddannelser. Informationsteknologien skal sammen med et højt fagligt niveau være et bærende element allerede fra folkeskolen.

Informationsteknologi og internationalisering

Socialdemokraterne vil aktivt arbejde for, at vores erhvervsudvikling får optimale muligheder på dette område.
Informationsteknologien skal fortsat understøttes og fremtidssikres med et åbent, effektivt og tilgængeligt net for alle, både borgere, erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner.
Jo bedre vi er rustet til at bruge og udnytte de muligheder som informations-teknologien giver, jo bedre kan vi tage del i den internationalisering, der vil blive en naturlig del af vort samfund og hver enkelt husstands medlemmers forskellige og individuelle behov.