Beskæftigelsen

Generelt er arbejdsmarkedet under stor forandring i disse år. Løntunge industrier flytter, mens nye videnstunge virksomheder skyder op.. Derfor er det helt grundlæggende at Holstebro Kommune indsats på beskæftigelsesområdet, skal være bygget op omkring et veludviklet og alsidigt arbejdsmarked samt en sammenhængende uddannelsesindsats med fokus på både grund-, videre og efteruddannelse. Samtidigt skal der være en udvidet fokus på det enkelte individs ønsker og forudsætninger.

Beskæftigede: Forandringerne på arbejdsmarkedet gør det nødvendigt at have fokus på, om dem der allerede er i beskæftigelse også kan matche fremtidens kvalifikationer og kompetencer. Kommunen skal spille en aktiv rolle i forhold til etablering af efteruddannelsestilbud.  Korttidsledige: For mange korttidsledige er det bedste middel til ny beskæftigelse af kommunen fører en aktiv erhvervspolitik, der løbende er med til at skabe nye arbejdspladser. Derfor skal kommunens indsats i forhold til den enkelte hovedsageligt være koncentreret om at sikre tilbud om relevant videre - og efteruddannelse.   Langtidsledige/Arbejdsmarkedsintegration: der skal sikres en individuel og helhedsorienteres afklaring med klare aftaler om hvorledes den enkelte kan komme i en position, hvor der er mulighed for at komme til at bidrage med en indsats på arbejdsmarkedet. For at nå dette, vil vi sikre arbejdsmarkedsafdelingen den nødvendige ro og optimale rammer. En aktiv beskæftigelsespolitik på dette område er en kortsigtet udgift, men en langsigtet investering