Arbejdsmarked og erhverspolitik

Der er ingen tvivl om at arbejdsmarkedspolitikken er et af de områder, der i høj grad påvirker den enkelte. Det handler helt grundlæggende om finansieringen af den velfærd, de ydelser og de muligheder, vi ønsker at tilbyde som kommune. For os som Socialdemokrater er området derfor for vigtigt til ensidige eller halve løsninger. Området kræver en sammenhængende indsats, der kombinerer erhvervsudvikling, beskæftigelse og uddannelse.

Erhvervsudvikling

Holstebro Kommune står med en række udfordringer. Holstebro by skal være et drivecenter for erhvervsudviklingen i kommunen uden at dette hindrer udvikling i de mindre byer og landdistrikterne. En bæredygtig kommune, der kan fungere som en helhed. Det handler om at tilgodese hele erhvervslivet, og samtidigt sætte hensynet til miljøet og de sociale forhold i højsædet.

Fødevarer.

Holstebro Kommune har med sin placering mellem hav og fjord, store landbrugsarealer, flere større virksomheder og uddannelser gode muligheder for at markere sig både i forhold til produktionen og forædlingen af fødevarer. Vi vil arbejde for en bæredygtig udvikling, hvor der tages højde for både produktion og miljø.

Større industri.
Det er vigtigt, at vi sikrer at lokaliseringsmuligheder/faciliteter for de større industrivirksomheder i området er på plads. Vi vil især arbejde for tilgangen af kvalificeret arbejdskraft. Samtidigt vil vi fortsat arbejde for at sikre et ordentligt vejnet, både lokalt og med tilknytning til motorvejsnettet.

Små og mellemstore virksomheder.
Kommunen har en sund sammensætning af små og mellemstore virksomheder. Vi vil arbejde for at kommunen i højere grad fungere som en sparringspartner, der kan bidrage til den enkelte virksomheds beståen og vækst.

Handel.
Det handler om at sikre Holstebro en god position som handelsby i forhold til de større byer i nabokommuner. Derfor ønsker vi at fremme de handelsdrivendes generelle muligheder for etablering, både i Holstebro og i de mindre lokalsamfund.

Service.
Et andet erhvervsområde, der kan være med til at sikre Holstebro en førerposition i fremtiden er et varieret udbud af servicevirksomheder. Formålet er her at opbygge et positivt samarbejde mellem de kommunale og private virksomheder, der sikre borgeren den bedst mulige service.
Kommunikation.
I udviklingen af fremtidens virksomheder og produkter spiller adgangen til hurtige informationsveje en vigtig rolle. I denne forbindelse vil vi medvirke til at hele kommunen har adgang til net. Dette vil samtidigt sikre den enkelte borger nye muligheder, både i forhold til arbejde, fritid og uddannelse.

26.8.18
Sommerstævne
Invitation til Sommerstævne 2018 i Socialdemokratiet Region...