Ældre, omsorg og pleje

Ældre
Alle skal kunne gå den tredje alder trygt i møde. Ældre skal kunne mærke, at de bor i en kommune, hvor de sikres muligheder for at leve som andre og blandt andre. Alt sammen med henblik på, at et aktivt og indholdsrigt liv kan fortsætte.

Dette skal ske ved at opretholde gode varierede boligforhold, den nødvendige omsorg og pleje, forebyggende og aktiverende kulturtilbud og et transportsystem, der tilgodeser de ældre og handicappede.

Omsorg og pleje:

Målene er hjælp til selvhjælp, at fastholde selvværd, samvær og samspil med andre og de svageste ældre med et særligt behov må prioriteres højest.
Vi vil arbejde på, inden for givne rammer, at der skal tilbydes den enkelte en nuanceret og behovsorienteret pleje og omsorg.De ældre skal gøres fortrolige med det sociale system og med de rettigheder og pligter, de har. Hjemmeplejen skal være normeret, så der er tid til såvel den fysiske pleje som den psykiske omsorg.
I kommunes lokalområder skal der være et antal ældreboliger, som afspejler det reelle behov og efterspørgsel.
De ældre, pårørende, klageråd og ældreråd skal fortsat sikres gode muligheder for at blive hørt i bestræbelserne på at skabe mere tryghed og kvalitet i plejen og omsorgen.
Der skal være velfungerende aktivitetscentre med henblik på at fremme fællesskab og selvhjulpethed og forebygge ensomhed og sygdom.. Der skal tilbydes aktiverende kulturtilbud, idræt og motion, og hjælpemidler og vejledning i forbindelse med handicap.

26.8.18
Sommerstævne
Invitation til Sommerstævne 2018 i Socialdemokratiet Region...