Nyhedsmail fra regionsmedlem Morten Flæng

20. marts 2020

Vi må alle tage et ansvar for corona.

Hospitaler og resten af sundhedsvæsnet skal have de bedste arbejdsvilkår til at behandle patienter med coronavirus, og andre med behov for behandling og pleje.

Sundhedsvæsnet kan ikke holde til, at alle bliver syge på samme tid. Derfor er der god grund til at tage situationen meget alvorligt. Det har vi alle et ansvar for, - alt andet er tankeløst og hensynsløst som dronningen siger.

De nødvendige beredskabsplaner er igangsat, - vores dygtige sundhedsfaglige personale kæmper med næb og klør for at klare situationen, og vi kan kun have dyb respekt over for den indsats der ligges for dagen. Tak for det.

Samarbejdet mellem de praktiserende læger, kommunerne og hospitalerne fungere rigtig godt, - og indtil nu har ca. 3000 meldt sig til job-bank i regionen. Det er vild imponerende, overvældende og dejligt, at se folk kan og vil give en hånd med når/hvis der bliver brug for det. Det her beviser, at danskerne kan andet en hamstre toiletpapir. Det er virkelig samfundssind.

Det var først antaget, at alle corona patienter i Region Midtjylland skulle til Skejby eller Aalborg, - men med det store pres er Herning og Viborg også inddraget til at modtage patienterne, - mens Holstebro sygehus aflaster i forhold til andre akutte funktioner. På sigt kan det blive nødvendigt at bruge Holstebro Kasserne når/hvis folk skal i karantæne eller isolation.

Forbud mod pårørendes besøg på landets hospitaler er trådt i kraft. Der er dog undtagelser til forbuddet fx hvis der er tale om en kritisk syg patient, eller forældres besøg hos et mindreårigt barn.

Vi er gået ind i en ny fase, hvor Sundhedsstyrelsen har skiftet strategi - fra en inddæmningsstrategi til en afbødningsstrategi. Fra at inddæmme smitten med virusset, forsøger man nu at begrænse konsekvenserne af sygdommens spredning. Det betyder blandt andet, at man kun tester de personer med mistanke om COVID-19, der er så syge at de skal på hospitalet.

Udrednings og behandlingsretten er suspenderet af folketinget. Så nu har hospitalerne det nødvendige grundlag for at kunne reducere i aktiviteten, og dermed friholde kapacitet til det antal COVID-patienter, som der er forventninger om, at der vil komme. Samtidig mindsker det smittespredningen mest muligt. Derfor udsendes der mange aflysninger i denne periode.

Nedlukningen som følge af epidemien rammer det private erhvervsliv hårdt. For at hjælpe erhvervslivet vil Region Midtjylland som så mange andre, fremrykke betalinger til vores underleverandører. I første omgang fremrykkes betalinger for 443 mio kr. Et lille plaster på såret, til de virksomheder der lige nu kæmper med likviditet på grund af manglende indtjening.

Og ja, - jeg er glad for vi har en statsminister, der tager den politiske opgave på sig, som det er at sørge for at sikre, at vores sundhedsvæsen ikke kommer under pres på en sådan måde, at vi som befolkning skuffes og mister troen på et Danmark som samfund, hvor vi tager os af hinanden.
Tak for det Mette Frederiksen.

Region Midtjylland
Tlf. 24249697

Formand Søren Frøstrup-Agger | Händelsvej 13 | 7500 Holstebro | 29 26 63 73 | soren.frostrup-agger.politiker@holstebro.dk