Nyhedsbrev fra Annette Lind

4. december 2019

Finansloven er i hus – Mere velfærd og grøn omstilling

Efter et længere forhandlingsforløb landede vi mandag aftenfinanslovsaftalen.

For et lille halvt år siden betroede danskerne os regeringsmagten. De pegede på en ny, rød og solidarisk retning for Danmark. Dengang lovede vi hinanden, at vi ville gå forrest i kampen mod klimakrisen, styrke vores velfærd igen og satse på uddannelse. Det løfte leverer vi nu på med finansloven. Sammen med Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet viser vi danskerne, hvad et nyt politisk flertal kan udrette sammen.

Med den samlede finanslovsaftale for 2020 sikrer vi, at vi for første gang i mange år reelt kan udbygge vores velfærdssamfund i stedet for at skære ned og lappe huller. Vi vil sætte velfærden først.
De største elementer i aftalen er markante løft af folkeskolen,minimumsnormeringer og uddannelse. Vi skal turde satse på vores børn og unge, og da dette område står mit hjerte særligt nær, er jeg utrolig glad for, at vi styrker vores fælles folkeskole, sikrer flere hænder i vores daginstitutioner, og at besparelserne på uddannelse droppes.

Også psykiatrien er i fokus. Vi afsætter 600 millioner kroner om året til flere sengepladser og til en række initiativer, som skal styrke forholdene for personer med psykiske lidelser og psykisk mistrivsel. Derudover ønsker vi at indgå en aftale om en 10-års plan for psykiatrien. Vi ved, at flere og flere får brug for hjælp i psykiatrien, og det medfører et pres, som vi skal imødekomme. Det kan ikke løses med et snuptag, og derfor foreslår vi en langsigtet plan.

Det grønne område er bestemt også prioriteret. Ingen kan være i tvivl om klimakrisens alvor, og at handling er påkrævet nu. Derfor opretter vi Danmarks Grønne Fremtidsfond på 25 milliarder kroner, som skal investere i grønne og bæredygtige projekter og skabe grønne arbejdspladser. Vi skal også udtage landbrugsjord, så landbrugets drivhusgasudledninger mindskes, og så er der afsat 100 mio. kr. til en skovfond. Det er blot nogle af de grønne initiativer.

Pengene skal naturligvis passe – og det gør de. Finansiering er bl.a. fundet ved at forhøje afgifterne på væddemål og onlinekasino, afskaffelse af forældrekøb i virksomhedsordningenog besparelser på konsulenter i staten.

Der er ingen tvivl om, at forhandlingerne har været svære til tider. Sådan er det nok altid, når forskellige partier med forskellige prioriteringer skal mødes. Men der er heldigvis mere, der samler os, end der skiller os. Og aftalen viser den retning, som vi sammen ønsker for Danmark. En mere rød, grøn og solidarisk retning. Vi er ikke nået i mål med alt det, vi gerne vil. Det hele kan ikke ske på en gang. Men vi er kommet rigtig fint i gang.
Jeg er meget stolt af resultatet

Annette Lind

Formand Søren Frøstrup-Agger | Händelsvej 13 | 7500 Holstebro | 29 26 63 73 | soren.frostrup-agger.politiker@holstebro.dk