Nyhedsbrev fra Annette Lind

9. oktober 2019

En ny regering – en ny retning for Danmark

Et nyt folketingsår er begyndt - det betyder nye opgaver og nye roller.

Jeg er nu rykket ind på ledelsesgangen og er blevetgruppesekretær for folketingsgruppen. Derudover er jeg udnævntudenrigsordfører og medlem af Udenrigspolitisk Nævn, hvilket er et særdeles spændendpolitikområde, som jeg glæder mig til at lære endnu bedre at kende.

Med nye begyndelser følger også udfordringer. Men jeg synes, at den socialdemokratiske regering er kommet rigtig godt fra start. Vi nåede flere milepæle allerede inden Folketingets åbning. Godhavnsdrengene har fået en længe ventet undskyldning. Vi har indgået en aftale med Danske Regioner, som bl.a. løfter sundhedsområdet med 1,5 mia. i 2020 og sikrer, at der allerede næste år kan ansættes mere sundhedspersonale i den hårdt trængte sundhedssektor. Vi har også indgået en aftale med Kommunernes Landsforening, hvor der sendes 2,2 mia. kr. til velfærden ude i kommunerne. Og så er der taget hul på møder med arbejdsmarkedets parter om en ret til tidlig tilbagetrækning for de allermest nedslidte.

Det er derfor ikke helt rigtigt, når vittige hoveder påstår, at Folketinget holder ferie helt frem til første tirsdag i oktober. Vi har allerede opnået og igangsat meget. Men nu starter det parlamentariske arbejde for alvor op.

Da Mette Frederiksen holdt sin første åbningstale som statsminister – og dermed officielt markerede Folketingets åbning – blev det tydeligt, at denne regering har sat en ny retning for DanmarkVi vil en anden vej. Statsministeren talte om tillid, som er noget af det mest fundamentale i vores velfærdssamfund. Vi skal have genskabt tiltroen til hinanden. Det gælder, når vi betaler vores skat og forventer, at pengene går til fællesskabet. Det gælder, når vi har brug for hjælp fra politiet. Og det gælder, når man gennem et langt arbejdsliv har bidraget til samfundet og har brug for at trække sig værdigt tilbage. Vi skal have tillid til vores samfundsinstitutioner og til hinanden.

Vi har netop fremlagt vores finanslov. Her er tillid, velfærd og det grønne de væsentligste nøgleord. Vi vil sætte penge af til at styrke vores politi og genoprette tilliden til skattemyndighederne. Og så skal velfærden sættes først. Når vi i de kommende år – heldigvis – bliver flere børn og ældre, skal pengene følge med. Det har vi råd til – og de gode tider skal komme alle til gode.
Vi påtager os også ansvaret for at finde løsninger på klimakrisen. Bl.a. afsætter vi en ekstra grøn milliard til ny grøn forskning. Det er vigtigt, at vi tør tænke langsigtet og finde de mest holdbare løsninger.

Hvordan finanslovsforhandlingerne ender, kan vi af gode grundeikke vide. Det bliver lange og formentlig også ind imellem være forhandlinger. Politik handler om prioriteringer, og alle parter har mange ønsker. Vi kommer ikke til at løse alt med et trylleslag.Alting bliver ikke godt i morgen. Men vi har taget et vigtigt skridt i en ny retning. En retning hvor der skal være mere fokus på din og min velfærd, de kommende generationer, vores gensidige tillid og klodens fremtid.

Jeg ser frem til et travlt og spændende efterår – vi er allerede godt i gang!

Annette Lind

Formand Søren Frøstrup-Agger | Händelsvej 13 | 7500 Holstebro | 29 26 63 73 | soren.frostrup-agger.politiker@holstebro.dk