Nyhedsbrev fra Ole Andersen

13. januar 2019
Jeg vil gerne benytte lejligheden, til at ønske alle et Godt Nytår, med ønsket om at også 2019 må bringe os fremgang og gode oplevelser, og ikke mindst fortsat god beskæftigelse for vores område.

Når jeg ser udelukkende på Holstebro kommune, har vi i dag den højeste beskæftigelse siden den økonomiske krise ramte os. Det er glædeligt og dejligt at det nu går bedre, og ledigheden er meget lav hos os nemlig 2,6%, hvor vi er blandt de 10 kommuner i Danmark med laveste ledighed.

Beskæftigelsesplanen for 2019-2021 rummer overordnet følgende:
De der er i kontakt med Jobcentret og på offentlig forsørgelse, for eksempel de der er på sygedagpenge, flex job og førtidspension mellem 18 og 64 år, rammer vi det laveste antal i Vestjylland, så det gør vi godt.

I de kommende år vil vi fortsat forsøge at nedbringe antallet, på offentlig forsørgelse, flere skal i job og uddannelse. Dette kræver at indsatsen skal sættes ind tidligere, og indsatsen skal ske på virksomhederne, hvor de ledige kan få ordinære timer. Denne indsats er en del af vores beskæftigelsesplan de kommende 3 år, hvor målet for arbejdsmarkedsudvalget er at, forsøge at skabe en arbejdskraft med de nødvendige kompetencer, virksomhederne har brug for.

Et andet punkt i beskæftigelsesplanen er at rumme mangfoldigheden, som afspejles i kultursloganet “Kulturen til forskel” at borger mødes med uddannelses og jobmuligheder, hvor rammerne er et motiverende arbejdsliv. Dette ved en koordineret samlet indsats.

Planen rummer også afsættet i at opkvalificere og skabe sammenhængende unge indsats, hvor unges mulighed for at blive selvforsørgende er i højsæde. Vi skal selv i det vestjyske sikre arbejdskraften, og varetage fremtidens jobfunktioner via opkvalificering.

Annette Lind står snart over for sin valgkamp, og jeg ønsker hende alt muligt godt. Annette gør det super godt for det vestjyske og Holstebro på borgen. Vi har brug for en vestjysk slider i den socialdemokratiske folketingsgruppe. Derfor opfordrer jeg jer alle til at støtte op omkring Annette, og give de blå baghjul.

Ole Andersen