Nyhedsbrev fra Bodil Pedersen

7. december 2018

Kære alle

Jeg vil i dette nyhedsbrev reflektere lidt over den Finanslov, som DF og Regeringen er enige om.

En Finanslov, der udhuler vores velfærdssamfund, fordi der slet ikke er taget højde for tilvæksten af børn, ældre og handicappede og det er selvfølgelig glædeligt, men vi vil også gerne i kommunen kunne fortsætte med, at tilbyde gode forhold til disse borgere.

Så indfører Regeringen og DF et begreb, der kaldes moderniserings- og effektiviseringsprogram. Vi bliver i kommunerne pålagt at spare 500 mill. Kroner hvert år i de kommende 4 år. Det betyder, bl.a. at vore institutioner får tilført færre midler. Aktuelt har vi i Børne- familieudvalget været nødt til, at beskære budgettet med 620.000 kr. i 2019

Heldigvis har Socialdemokratiet meldt ud, at der er man uenig og ønsker ikke at fortsætte med moderniserings-og effektiviseringsprogrammet efter et forhåbentligt regeringsskifte.

At en borgerlig Regering hellere vil give skattelettelser er jo ikke noget nyt, men DF der påberåber sig, at de er på de svage borgeres side, det er uforståeligt.

Så Regereingen og DF giver igen skattelettelser til de rigeste- det er sket tidligere, bl.a. lavere afgifter til de dyreste biler- denne gang er det skattelettelser til privatfly og lystbåde.

Regeringen og DF erkender, at der bliver tilvækst af børn og ældre i kommunerne, men de er åbenbart af den opfattelse, at de offentligt ansatte bare kan løbere endnu hurtigere- det er simpelthen ufatteligt, at man ikke indser, at smertegrænsen er nået. Vi har effektiviseret så meget i vores kommune, så det er svært, at blive ved. Det er selvfølgelig heller ikke Regeringen og DF, der skal forklare dette for borgerne- de sidder så langt fra virkelighedens verden, så det bliver os, kommunalpolitikere, der må forklare og forsvare disse besparelser.

Jeg vil heller ikke undlade, at nævne, at vfaktisk har en økonomi i Danmark, som sagtens kunne bære flere penge til velfærd. Og havde der været mere styr på SKAT, havde vi jo haft endnu flere midler.

Men med Finansloven har man rigtig flottet sig, der bliver virkelig tale om en forbrugsfest for pensionisterne- 35 kr. pr måned- det er da en julegave, som kan mærkes. Det må DF jo betragte som mange penge til pensionisterne.

Jeg gentager lige, så det står helt klart- Regeringen og DF vil hellere give skattelettelser til de der har mest i stedet for, at styrke velfærden.

Så herfra vil mit juleønske helt klart være et regeringsskifte.

Glædelig jul og godt nytår

Bodil Pedersen

Udvalgsmedlem i