Novembers nyhedsbrev af Lars Stampr

5. november 2018
Reflektion.
Af Lars Stampe
Formand for Arbejdsmarkeds udvalget.

Egentlig ville jeg bare kunne skrive om det der går så godt her for os.
Vi har så uendeligt meget vi kan være stolte af. F.eks. bare for at nævne nogle:
Vi har mange i beskæftigelse og vores kommune udvikler sig på flere, ja mange fronter.
Slagterigrunden med nye tiltag tilgodeser de unge, - og det er faktisk ikke et øjeblik for tidligt i en tid hvor de største byer trækker dem til sig.
Men der er en gruppe mennesker vi taler meget varmt om, men endnu ikke har vist den store interesse i at komme til undsætning i praksis.
Og VI har borgere der lever på -eller under fattigdomsgrænsen, både familier med børn, ene forældre, ensomme sårbare unge - og også gamle der lever på laveste ydelser.
Det synes nemt at snakket varmt, men lukker øjnene og ignorerer udfordringringen i praksis.
Måske fordi vores normer, solidaritet og samvittighed har rykket sig hos os gennem de sidste 20 år.
En periode hvor højredrejning i Europa og også i Danmark, har skabt et stadig mere og mere opdelt samfund mellem rige og fattige. Vi snakker stadig varmt for det modsatte – men praksis ?
Det var saftsuseme ikke målet for den socialdemokratiske drøm op gemmen 50éne til 80érne hvor vi grundlagde og opbyggede velfærdssamfundet.
Den første af 5 vigtige værdier i Socialdemokratiets tænkning:

”Alle skal have lige muligheder for at forme deres eget liv uanset køn, etnicitet, religion, seksuel orientering, handicap, social baggrund eller økonomisk formåen”

Hvordan har vi bevaret og kæmpet for det værdisæt?
Hvor lige ER de lige muligheder vi taler om i denne grundlæggende værdisætning.
Ser vi overhovedet hinanden i øjnene og måler på hvad vi GØR i den daglige politik – og det daglige møde med vore medmennesker for at sætte lige muligheder i værk.

Siger vi at vi da gerne ville – men ofte gemmer og også bag økonomisk politiske ”realiteter”.
Uden at fortælle eller tale om, at vi dermed prioriterer den stærke for den svage? For vi ville da gerne hvis pengene var der …  det kaldes stadigvæk prioritering, når vi ikke i stedet prøver, at få de stærke til at hjælpe de svage i hverdagen i praksis. Herved giver vi medvind til et menneskesyn vi faktisk ikke står for – eller i hvert fald stod for da vi lagde vores værdier ?

Hvordan var det vi formåede at gøre det muligt at bryde den sociale arv - hvordan formåede vi at hjælpe med at stoppe et livs nedtur. Og hvorfor gør vi ingen af delene lige helhjertet længere?

I mine øjne er vi igen blevet rigtigt dårlige til at tage livtag med den grundlæggende elendighed.

Elementer i opvækstbetingelserne for socialt udsatte, misbrugere, anden etnicitet, religion og seksual orintering.

Hvordan og hvorfor har vi glemt at se efter et barn mistrives. Jeg tror vi ser det stadig – men ofte lige glemmer at åbne det praktiske blik. For vi er og har længe været gode til, at NÅR vi sætter ind, så KAN vi hjælpe et menneske der mistrives

Tænk hvis vi igen satte det som grundlæggende prioriteret værdi – ikke bare på den korte bane, men også i på den lange – den der rykker stort når den er i gang. Vi HAR været der – men så blev himlen blå ….. ?

Vi skriver lige muligheder, men ud fra hvilke præmisser tænker og handler vi.
Har vi virkelig ikke været mere faste i troen, end at vi har ladet os rykke over til ”egen lykkes smed”

Jeg synes – som HK udtrykker det: At ”sammen er du stærkere” det er da HERLIGT at det mest egoistiske på den lange bane er, at vi vælger fællesskab. Hvorfor holdt vi op med det ?

Lars Stampe