Nyhedsbrev fra Klaus Flæng

18. februar 2018

Byrådet har de sidste dage været på en mindre studietur til Hamburg. Formålet med turen var, at give inputs og inspiration til byrådets visioner for Holstebro kommunes udvikling. Herunder særligt arbejdet med byudvikling, by omdannelse, kulturudvikling og erhvervsudvikling. Turen skulle også give et indblik i eksportmulighederne samt den politiske styreform i byen og landet. Endeligt skulle turen også bruges til at ryste det nye byråd sammen.

Vi boede i HafenCity, Europas største havneomdannelse og –byggeplads. Her ligger blandt andet den nyindviede Elbphilharmonie og et vel af andre spektakulære byggerier.

HafenCity Udvikles fra cest mod øst, og nord mod syd. Indtil nu er 57 projekter afsluttet, og andre 50 er under udførelse eller i konkret planlægning. Over 1500 boliger er taget i brug og over 500 virksomheder er allerede flyttet hertil. Når området er færdig udviklet forventer man i alt ca. 7000 boliger, over 12.000 beboere, ca. 45.000 arbejdspladser plus uddannelsesinstitutioner, restauranter, butikker, Kultur- og fritidstilbud. Hertil kommer fritidshavnanlæg, museumshavn og krydstomtsterminal.  Man er også i gang med at klimasikre området, derfor hæves terrænet med 8 – 9 meter over Elbens 0-niveau

Hamburg er en by i rivende udvikling og hvor der i disse år investeres mere end 10 milliarder euro på byudvikling og byomdannelse. Det er nogle tal som vi nok ikke skal forvente, at se i Holstebro kommune men mindre kan også gøre det.

Men tankerne bag og udførelsen, er noget vi kan bruge i vores kommune. Vi har set rigtig mange flotte boligområder og hørt hvilke tanker der ligger bag, hvad man har haft fokus på. Skal det være bilfri område, nem adgang for cyklister og affaldshåndtering for bare at nævne nogle af de områder som vi har berørt.

Processerne med planlægning, udbud og udviklingsdialog med developere. Den såkaldte Hamburg-model (boliger ved industrihavn) Læring og erfaringer undervejs i den dynamiske udviklings- og udbudsproces. Masterplanen og konkrete projekter.

Disse ting er alle områder vi i denne byrådsperiode kommer i berøring med når vi skal i gang med hospitalsområdet, slagteriet, byudvikling i Holstebro byerne (Center byerne Ulfborg & Vinderup, samt byen Vemb) for bare at nævne nogle. I teknisk udvalg kommer vi rundt om dem alle i denne periode og vi ser frem til arbejdet sammen med resten af byrådet.

Noget af det som jeg synes var mest interessant er hvordan man med enkelte midler omdanner gamle fabrikshaller og skaber nyt og spirende liv. Kigger vi på Holstebro her, så er der mange tråde og paralleller der kan trækkes til slagteriområdet i Holstebro.

Alt i alt så var turen rigtig godt planlagt, udbyddesrig og gav samtidig mulighed for at hele byrådet kunne mødes med hinanden uden for udvalgslokalerne. Jeg ser sikker på at det gode samarbejde som vi har i byrådet vil blive først videre til glæde for hele kommunen.

Klaus Flæng

Byrådspolitiker

Formand for Teknisk Udvalg

Udover byomdannelse så har der også været fokus på hvordan virksomheder fra Holstebro kommune kunne komme ind på det tyske marked. Her fortalte generalkonsul Martine Gram om hvad hun arbejder med og hvordan hun kan hjælpe danske virksomheder ind på det tyske marked.