Nyhedsbrev fra Svend Ørgaard

24. januar 2018

En ny byrådsperiode er startet, og dermed er et nyvalgt byråd for alvor trukket i arbejdstøjet. Valget i november betød heldigvis, at vi bevarede H.C. Østerby som borgmester, og at samarbejdet med De Radikale og SF sikrer, at borgmesterposten hviler på et solidt flertal. Når det er sagt, så håber alle på, at det gode samarbejde i byrådet vil fortsætte, for beslutninger truffet i enighed har det med at være mere holdbare og bedre fungerende end det modsatte.

Den socialdemokratiske byrådsgruppe består nu af i alt 12 valgte, og heraf er to nye i byrådet. Vi har netop afholdt det første gruppemøde, hvor vi havde en god og saglig debat omkring de ønsker og forventninger, vi hver især har til arbejdet i gruppen. Det er konstruktivt og fremadrettet, at hele gruppen er enige om, at det mest interessante er det, vi kan få til at ske i fremtiden – langt mere spændende at diskutere end det, der allerede er sket og besluttet.

Der er bestemt nok at debattere, når man kigger på den lange bane. Vi har ansvaret for, at grunden efter slagteriet bliver udviklet til et dynamisk og spændende sted for unge og voksne. Der vil byrådets beslutninger sætte sig spor i mange år fremover, så det er en spændende, men samtidig meget afgørende række af beslutninger, der skal træffes. Det samme gælder på en lidt længere bane omkring sygehuset, som lukker ned inden for en overskuelig årrække. Her skal de virkelig tænkes kreativt og med alle antenner ude for at suge så meget inspiration til sig som overhovedet muligt.

På et lidt kortere sigt kigger vi på vores status som Visionskommune og på indvielsen af Sundhedshuset, som kommer til at servicere kommunens borgere i de kommende mange år.

Byrådsgruppen er tændte og engagerede i de opgaver, som udvalgene byder på. Jeg er som nyvalgt i den situation, at jeg lige skal vænne mig til, hvordan man arbejder og ,hvor meget der i grunden er at se til. Jeg må indrømme, at min beundring er stor for de medlemmer, som udover byrådsarbejdet, passer et job. Fuld respekt for det og for det engagement, som alle lægger i arbejdet. Personligt havde jeg den glæde og den ære at blive peget på som gruppeformand af den samlede gruppe – til trods for at jeg er nyvalgt og for, at jeg for en del af gruppen, er et ubeskrevet blad. Jeg vil bestræbe mig på at løse opgaven så godt som overhovedet muligt.

En af de vigtigste opgaver for en gruppeformand er i samarbejde med bestyrelsesformanden at formidle samarbejdet mellem gruppen og partiets medlemmer så godt og glidende som muligt. Vi har derfor i gruppen besluttet, at de åbne gruppemøder i fremtiden vil indeholde en orientering fra et specifikt udvalg på hvert møde. Dette vil blive offentliggjort i et årshjul, således at alle har en chance for at møde frem, når netop det udvalg, som har den største interesse, står for tur. Derudover vil der som nu være en ganske kort orientering om det aktuelle arbejde i byrådet. Vi håber, at det bliver godt, spændende og levende, og vi glæder os til at få det afprøvet og høre medlemmernes mening om det.

Jeg vil slutte med at ønske os alle et rigtig godt år med et byråd som træffer gode beslutninger for alle borgere og med en byrådsgruppe, som lytter til baglandet så meget som overhovedet muligt.

Svend Ørgaard
Gruppeformand