Natur og Miljø, Teknik og Energipolitik - Miljøplanen

Økologi

Økologi er en væsentlig forudsætning for fremtidig økonomi, og det er vigtigt at vi får mest ud af de penge, der bliver investeret. Langsigtede interesser i miljøet er vigtigere end kortsigtede økonomiske interesser. Vi vil derfor arbejde for at der etableres en 2. generations bioethanolproduktion i Måbjerg.

En beskæftigelses- og velfærdsskabende økonomisk udvikling kan udmærket forenes med økologisk tænkning og opgør med overforbrug.

Rent vand

Vi skal fortsat sikre, at vi har rent vand. Derfor skal brugen af sprøjtemidler minimeres.

Kampagner

En politisk forudsætning for positive bæredygtige ændringer på miljøområdet er viden og forståelse. Derfor skal oplysning og aktiv formidling prioriteres højt. Begyndende gennem målrettede kampagner rettet mod børn, unge, skoler og institutioner.

Socialdemokraterne vil arbejde for, at miljøindsatsen sker i samarbejde med borgerne, erhvervslivet, nabokommunerne og regionen. Der skal være balance mellem benyttelse og beskyttelse af naturen.

Via forskellige tiltag vil vi hæve ambitionsniveauet ang. landsbyernes fremtid fra afvikling til udvikling. Målsætningen skal være, at Holstebro Kommune inden år 2020 er sat på landkortet som den førende landdistrikts-kommune med udelukkende CO2-neutrale landsbyer.

Kommunalt samarbejde og internationalt udsyn

Det er vigtigt at vi i Holstebro Kommune fortsat udbygger samarbejdet med andre kommuner, især i vores landsdel.
Vi har et nødvendigt og forpligtende samarbejde med især Lemvig og Struer, og vi skal som kommuner i fællesskab løfte aktiviteter og opgaver til Midt- og Vestjylland. Her er det afgørende at Holstebro by er lokomotivet.
Herudover skal vi fortsætte det internationale udsyn, med opfølgning på de projekter som blev udviklet i samarbejde med Region Midtjyllands kontor i Bruxelles. Netop herigennem opnås mulighed for at få del i de midler som ligger i diverse puljer under EU.