H.C. Østerby

Af hjertet mange tak

Kære socialdemokrat.

Havde jeg haft en hat, så tog jeg den af for hver enkelt af Jer og bukkede dybt. I stedet sender jeg disse linjer med en dybfølt tak for det fantastiske arbejde, som rigtig mange af Jer lagde i valgkampen.

Uden Jeres hjælp havde vi ikke opnået så flot et resultat, som vi gjorde.

De første lokale socialdemokrater lagde sig i selen måneder før kommunalvalget og i takt med, at vi nærmede os, kom flere og flere til. Der var glade, forventningsfulde, smilende og optimistiske partikammerater over alt i kommunen.

I lagde et utroligt stort arbejde for dagen - et arbejde, som ikke kan gøres op i penge. I gjorde det med entusiasme og troen på, at vi ville vinde.

I ugerne op til valget kunne ingen i kommunen være i tvivl om, at den også de næste fire år skulle være rød.

Og sådan bliver det, bl.a. takket være Jer!

Endnu en gang mange, mange tak til hver enkelt for en fantastisk indsats - en tak, som kommer fra hjertet.

H.C.

Direkte link til Borgmester H.C. Østerbys hjemmeside

Borgmester H.C. Østerbys Taleudkast til 2. behandling af budgetforslag 2014-2017 i byrådet 9. oktober 2013

Kære byrådskollegaer

Vi er sat i verden med forskellige ståsteder og synspunkter.

Vi er valgt ind med forskellige grundlæggende ideologier og mærkesager.

Og vi arbejder for at fremme forskellige partipolitiske og lokale interesser.

Vores demokratiske rolle er vel i grunden at være uenige?

Men når det kommer til de store linjer, de overordnede mål og visioner for fremtiden, kan vi godt finde hinanden på trods af vores uenighed. For det er vel det, borgerne ønsker? Vi plejer jo ikke at få ros fra den kant for smalle forlig, slingrekurs og slagsmål?

Derfor er jeg utrolig stolt over byrådets vilje til at samarbejde om budgettet, og glad for at vi for fjerde år i træk har lavet en bred budgetaftale til gavn og glæde for udviklingen i hele kommunen.

Vi er enige om, at vi fortsætter med vækst og udvikling i Holstebro Kommune. At byen udbygger sin position som dynamo for hele Nordvestjylland.

Vi er enige om et budgetforslag med et rekordhøjt anlægsniveau. At investeringer og byggeopgaver styrker både erhvervslivet, arbejdspladserne og bosætningen, så vi også i fremtiden kan levere gode kommunale kerneydelser.

Vi er enige om, at den sunde driftsøkonomi - som alle udvalg har andel i - er forudsætning for kommunens udvikling. At en fornuftig økonomistyring giver mulighed for at prioritere og satse på initiativer med potentiel fremdrift.

Kort sagt er vi enige om at gå forrest på områder, hvor vi i forvejen har en styrke, eller at tage teten på nye områder, der på sigt vil udvikle og positionere kommunen.

Tænk bare aktuelt på vores beskæftigelsesindsats, vores talentudvikling, vores familieprogrammer eller vores erhvervsservice.

Holstebro Kommune holder sig inden for de aftalte rammer med et budget i balance i 2014.

Selvom vi i de næste fire år sætter gang i anlægsinvesteringer for 550 millioner kroner – som er rigtig mange penge - er den grundlæggende holdning blandt kommunens medarbejdere og politikere, at ”vi holder igen, hvor vi kan”.

Vi har sparet meget i de sidste år – det har ikke været nemt – det kan vi alle være enige om. Livremmen er stadig stram, og det har vi det egentligt godt med. Det gør ikke noget, at man mærker, der er noget, som holder sammen på det hele.

Det kan vi blandt andet takke kommunens ansatte for. Overalt møder jeg fagligt dygtige og omstillingsparate medarbejdere.

Kommunens revisionsrapport understøtter billedet af en kommune med orden i forholdene og styr på pengene. Der er lavet et fantastisk ’finansarbejde’ rundt omkring hos kommunens afdelinger. Og det samtidigt med, at vi har Danmarks næstbilligste administration.

I de kommende fire år er der især tre store projekter, der sørger for at anlægskronerne ikke trækker støv … eller renter.

Det er Center for Sundhed, det er udbygning og modernisering af skolerne – især Sønderland og Halgaard – og så er det anlæggene omkring den nye motorvej, der skal sikre at vi får det optimale ud af porten til Nordvestjylland.

Desuden er der også investeringer i nye idrætsfaciliteter, ny busterminal, nye pladser til børnepasning og nye boliger til unge med udviklingshæmning (Hyldgården) – for blot at nævne nogle.

Vi projekterer og bygger til fremtiden – og det gør borgerne også, ser det ud til.

Holstebro Kommune havde allerede i august solgt flere byggegrunde end i hele 2012. Sammenlignet med andre kommuner i regionen er det nuværende salgstempo ganske imponerende, når vi tænker på, at finanskrisen generelt har sat en dæmper på byggelyst og lånemuligheder.

Det må være tegn på, at borgerne forventer gode år i Holstebro Kommune.

Og med det aktuelle budgetforslag in mente, kan vi kun være enige i den udlægning.

Tak for det gode samarbejde på tværs af partierne.

Af, Borgmester H.C. Østerby

Hør Tjalfe Tracks musikvideo - Roser Med Roser

Se og hør musikvideoen med Tjalfe Track, hvor han takker H.C. Østerby

Nyhedsbrev Juni 2013

Vi nærmer os nu sommerferien, og efterfølgende venter efterårets kommunalvalg.

Lad mig starte med at glæde mig over det stærke kandidathold Socialdemokraterne stiller med, og den optimisme vi ligger til grund for valgkampen.

I hele denne periode hvor der har måttet foretages mange besparelser, har vi socialdemokrater sørget for at der er styr på den kommunale økonomi og hermed også til gavn for vækst og udvikling. Vi har de næste 4 år byggerier og projekter i Holstebro Kommune for mere end 2 mia. Kr. Hvor der både skal bygges sundhedscenter, politihovedkvarter, skole og institutionsbyggerier, Marina m.m.

Herudover fordobler vi som grøn kommune vores vindenergi de kommende år, og udbyder vores bybusser på biogas. Som juvelen håber vi at det lykkes med bioethanol-projektet, som vil give 1.200 lokale arbejdspladser.

Jo der er gang i mange byggerier i Holstebro Kommune, og netop derfor vil vi undgå social dumping, så der ikke kommer underbetalt udenlandsk arbejdskraft og tar vore Jobs. Dette vil vi gennemføre til beslutning her i efteråret.

Samtidig har vi lavet en aftale mellem 3F, Dansk Byggeri, UCH og Hol. kommune om en lærlinge aftale, som betyder at efter endt grundforløb på UCH er den unge sikret en læreplaner senest 4 uger efter endt skolegang.

Holstebro Kommune får fra 1. Januar 2014 mellem 120-150 nye arbejdspladser ved politiet. Det er administrative arbejdspladser som dækker objektiv sagsbehandling i stil med Udbetaling Danmark. Det er jo fantastisk at få så mange nye arbejdspladser i disse tider, som vil få betydning for yderligere bosætning, samt lokal bekæftigelse.

Vi har i det hele taget gang i så mange spændende nye tiltag i vores kommune, som jeg naturligvis   håber og tror at vi socialdemokrater får lov til at fortsætte i næste byrådsperiode.

Der er så meget optimisme og tro på fremtiden og der er så mange gode historier at fortælle fra den periode vi har haft borgmesterposten.

Der er også kommet et nyt stoltheds-begreb frem i befolkningen, blandt virksomheder, foreninger, kulturlivet og ikke mindst også i den kommunale organisation.

Det er de mange gode historier vi skal fortælle efter ferien, når valgkampen går i gang.

Vi står stærkt og vi har mange gode resultater.

Lad os være enige om at sammen vil vi vinde valget til efteråret, og fortsætte den positive udvikling til gavn for vores dejlige kommune. Det fortjener den.

Go sommer til alle.

H.C.  Østerby

Kære byrådskollegaer

Vi er sat i verden med forskellige ståsteder og synspunkter.

Vi er valgt ind med forskellige grundlæggende ideologier og mærkesager.

Og vi arbejder for at fremme forskellige partipolitiske og lokale interesser.

Vores demokratiske rolle er vel i grunden at være uenige?

Det må være tegn på, at borgerne forventer gode år i Holstebro Kommune.

Tak for det gode samarbejde på tværs af partierne.

Af, Borgmester H.C. Østerby

26.8.18
Sommerstævne
Invitation til Sommerstævne 2018 i Socialdemokratiet Region...