Børn og Ungepolitik - Efter og videreuddannelse

Efter og videreuddannelse

Efter- og videreuddannelse skal prioriteres højt. Samfundet ændrer sig med stadig større hast, og det påvirker i allerhøjste grad børn og unge. Personalet i dagplejen, daginstitutioner og SFH’er har stor indflydelse på børnenes udvikling, og det skal være miljøer, der er præget af omsorg og engagement. Derfor skal dagplejere, pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere have løbende efteruddannelse. For at opnå en endnu bedre folkeskole skal skolernes personale deltage i relevant og kvalificeret efteruddannelse herunder sikres efteruddannelse i deres linjefag, således at fagligheden styrkes og udbygges, og således at flere lærere kommer til at undervise i deres linjefag.

Der skal ansættes flere lærere med de efterspurgte linjefag, hvis disse kompetencer ikke allerede findes. Vi vil sætte faglighed og trivsel højt på dagsordnen. Det gøres i høj grad også ved at kvalificere ledelsen, bl.a. gennem længerevarende efteruddannelsesforløb, som f.eks. diplomuddannelse til skoleledere, og dermed sikring af pædagogisk sparring og udvikling. Det er vigtigt, at kurser og andre aktiviteter foregår på fleksible måder, så der opnås de mest effektive resultater for de midler som er til rådighed.

26.5.18
Invitation til EP valgkamp